Samen onderzoeken, ontwerpen en vernieuwen

Afgelopen vrijdag heeft het A-team onze school mooi versierd in Sinterklaas thema.

Ook onze klas is gezellig versierd in het Sint en pieten thema. Wij hebben een Sinterklaashoek in de klas. In de klas kunnen de kinderen Sint en Piet naspelen, de kinderen kunnen een verlanglijstje stempelen, een kleurplaat maken, Sinterklaasmemorie spelen, poppenkast spelen, cadeautjes inpakken en een bordspel spelen. Als de kinderen hun werk af hebben kunnen ze hiermee aan de slag!

Verder hebben wij deze week gewerkt aan een lessenserie in het thema “het ratelt en het tikt”. Piet had een probleem! Hij kan in het donker de namen op de pakjes niet lezen, maar een zaklamp vasthouden en pakjes wegbrengen is voor hem erg ingewikkeld! Vorige week hebben wij verschillende oplossingen ontworpen op papier.  Deze week mochten de kinderen voor de oplossing een prototype maken. Van K-nex hebben de kinderen lampen ontworpen die piet kon gaan gebruiken. Wat een creativiteit! We hebben kennisgemaakt met de ontwerpcyclus en ontwerpvaardigheden:

Groep 4 leert deze week woorden met de ei van trein schrijven. Dit zijn ‘weet’ woorden, deze woorden moet je allemaal weten. We hebben hiervoor een ei-verhaal en een ei poster in onze klas. Ook gaan we samen een poster maken met alle woorden met de ei. In de bijlage kunt u deze vinden en als u dat wil thuis ophangen zodat jullie samen kunnen oefenen met deze woorden.

We hebben deze week ook drie nieuwe kinderen in de klas! Welkom Sam, Max en Chiara! Deze week doen we weer verschillende spelletjes om elkaar goed te leren kennen en om te laten zien hoe het bij ons op school werkt. Hoe ga je met elkaar om? En hoe zorg je ervoor dat het gezellig is in de klas en daar buiten? De fotofinish is uiteindelijk gelukt!

De juffen strikken zich op een dag een ongeluk aan kinderen in groep ¾ die nog niet zelf hun veters kunnen strikken, echte hulppieten moeten dit toch kunnen. Willen jullie helpen je kinderen veters leren strikken?

De donderdag en vrijdag stonden in het teken van samenwerken en samen leren, hoe kom je samen tot een plan en hoe ga je samen iets bedenken en hoe zorg je er samen voor dat het werkt? We hebben samen in tweetallen een slinger gemaakt, hoe doe je dat dan en welke afspraken maak je? Sommige duo’s hadden snel een plan, ander duo’s duurde iets langer. Ook hebben we samen rekenspelletjes gespeeld. We zijn druk aan het oefenen met de verliefde harten en andere splitsingen zowel in groep 3 als groep 4. Deze spelletjes helpen daarbij!

MSV5 MSV5
MSV3 MSV3